Wij zijn er bij gebaat, over de juiste, meest recente adres en telefoonnummer te beschikken.
U schrijft zich bij ons in, door middel van een inschrijfformulier. Daarna maken we een dossier aan in ons huisartsensysteem. Er gaat dan een bericht naar het landelijke systeem ION, waardoor de vorige huisarts weet, dat zijn patient zich bij ons heeft ingeschreven.
Het gebeurt soms dat een collega-praktijk een patiënt in het systeem invoert bij een waarneembezoekje (tijdens afwezigheid van de eigen huisarts) van deze patient aan die praktijk. Met de bedoeling dat dit een tijdelijk dossier is. Zo’n dossier in het huisartsensysteem vergemakkelijkt op dat moment de afhandeling van bijvoorbeeld medicatie voorschrijven.
Maar als dat niet helemaal juist gebeurt, wordt het als een inschrijving gezien en dat gaat het wel eens fout.
Wij krijgen dan een bericht van het landelijke systeem (ION) dat onze patient is overgegaan naar een andere collega.
Na zo’n melding vanuit het ION, proberen we dat doorgaans ook nog te checken bij de patient zelf, alvorens we gegevens gaan overdragen.
Lukt het niet om de patient te bereiken (briefje sturen, bellen) dat kiezen we ervoor -na enkele maanden zonder tegenbericht- om de gegevens over te gaan dragen.
Doorgaans doen we dat voor het einde van een kwartaal, om te voorkomen dat er door ons verkeerd gedeclareerd wordt. Maar ook om er in ieder geval voor te zorgen dat de (vermeende) nieuwe huisarts wel over de juiste informatie beschikt, om zorg te kunnen leveren.
Dus, gaat u verhuizen? Of krijgt u een nieuw telefoonnummer? Geef het door!